Terwijl een autofabrikant met trots het nieuwe model onthult dat het jarenlang en miljoenen dollars heeft ontwikkeld, wachten tuners geduldig op hun kans om het in handen te krijgen en het uit elkaar te scheuren. We telden meer dan een dozijn variaties van de Toyota Supra op de SEMA show, de eerste die werd gehouden na de introductie van de auto, en sommige werden zelfs in eigen huis gebouwd.
Het is mogelijk om zowat elke auto aan te passen met de juiste hoeveelheid geld, kennis en geduld. Je kunt een zes-in-lijn motor van de eerder genoemde Supra in Toyota’s prachtige nieuwe Mirai zetten als je je er maar op toelegt. Sommige auto’s zijn beter geschikt voor modificaties dan andere, en we hebben hier een aantal van de meer tuner-vriendelijke auto’s op een rijtje gezet.
Honda Civic
Ondanks wat Fast & Furious u vertelt, is de Honda Civic nooit een ongelooflijke performer geweest. Het is echter een goedkope, veelzijdige en betrouwbare auto die net zo goed werkt als een starter auto als het doet als een lange termijn dagelijkse bestuurder. Er is ook een legioen aan aftermarket-bedrijven die de compacte auto ondersteunen, wat betekent dat je elk type Civic kunt bouwen die je maar wilt, of het nu een dragracer, een autocrosser of een pronkstuk is.
Tip: frontspoiler
Maar niet alle Civics zijn gelijk. De modellen van vóór 2000 genieten de voorkeur omdat ze beter sturen en omdat hun motoren gemakkelijker te tunen zijn, maar het huidige model van de tiende generatie is het eerste dat rechtstreeks af fabriek over een turbomotor beschikt. Dus hoewel de Civic al een tijdje meegaat, is het tuningpotentieel nog maar net begonnen.
Mazda MX-5 Miata
Hij ziet er misschien uit als speelgoed, maar de Mazda MX-5 Miata is zo perfect als een kleine sportwagen maar kan zijn. Hij is licht, stuurt goed, heeft achterwielaandrijving en is relatief betaalbaar. Hij kan ook worden aangepast voor allerlei doeleinden, maar bijna allemaal vereisen ze rolkooien, valhelmen en heel veel duct tape.
De Miata voelt zich helemaal thuis, of het nu op een racecircuit is, bij een driftwedstrijd of bij het ontwijken van de kegels bij een autocross. Het is relatief eenvoudig om meer vermogen uit de standaard viercilinder te persen, maar het is ook niet ongewoon om een V8 in een van deze schatjes te stoppen. Aangezien de laatste versie een van de beste Miata’s ooit is, lijkt de toekomst van de MX-5 in de tunerwereld bijzonder rooskleurig.
Toyota Supra
Toyota wordt meestal niet geassocieerd met opwindende auto’s, maar de prestatieauto’s die het de afgelopen decennia heeft gemaakt, hebben een geweldig resultaat opgeleverd. Een goed voorbeeld: De Supra.
In de loop van zijn eerste vier generaties werd de Supra een van de meest iconische auto’s die ooit een Toyota-logo droegen. Dat is de reden waarom er zo werd uitgekeken naar het model van de vijfde generatie dat werd geïntroduceerd op de 2019 Detroit Auto Show. We hebben het volledige tuningpotentieel van de nieuwe auto nog niet ontdekt, maar de oudere varianten van de auto zijn zeer begeerd om hun sensuele styling en wilde motoren, die kunnen worden opgewaardeerd om verbijsterende hoeveelheden vermogen te produceren.
Hoewel het niet de enige Japanse sportwagen is die door tuners wordt gewaardeerd, is de Supra iets minder exotisch dan zijn rivalen, waardoor hij betrouwbaar is en relatief gemakkelijk kan worden aangepast. Handel snel als je er een wilt, want de prijzen van de Supra rijzen de pan uit.
Uitgelicht: spatborden
Volkswagen Golf
De combinatie van prestaties en praktisch nut van de originele Volkswagen GTI blijft in 2021 net zo aantrekkelijk als in 1975.
De GTI hielp een subcultuur van tuning met Euro-thema te lanceren die even levendig is als alle andere in de autowereld, en zowel de R32 als de Golf R verstevigden de plaats van het model in de geschiedenis. Het resultaat is een model dat – net als de meeste andere hier opgesomde modellen – wordt geleverd met een lawine aan beschikbare aftermarket-onderdelen en een gigantisch nationaal netwerk van liefhebbers.
Je kunt elke generatie van de Golf tunen, van het originele model uit de jaren zeventig tot de uitgaande auto van de zevende generatie. Sommigen beginnen met een GTI, terwijl anderen de voorkeur geven aan de eenvoud, beschikbaarheid en betaalbaarheid van een basis, instapmodel.