Meest geschikte auto’s voor cartuning

Terwijl een autofabrikant met trots het nieuwe model onthult dat het jarenlang en miljoenen dollars heeft ontwikkeld, wachten tuners geduldig op hun kans om het in handen te krijgen en het uit elkaar te scheuren. We telden meer dan een dozijn variaties van de Toyota Supra op de SEMA show, de eerste die werd gehouden na de introductie van de auto, en sommige werden zelfs in eigen huis gebouwd.

Het is mogelijk om zowat elke auto aan te passen met de juiste hoeveelheid geld, kennis en geduld. Je kunt een zes-in-lijn motor van de eerder genoemde Supra in Toyota’s prachtige nieuwe Mirai zetten als je je er maar op toelegt. Sommige auto’s zijn beter geschikt voor modificaties dan andere, en we hebben hier een aantal van de meer tuner-vriendelijke auto’s op een rijtje gezet.

Honda Civic

Ondanks wat Fast & Furious u vertelt, is de Honda Civic nooit een ongelooflijke performer geweest. Het is echter een goedkope, veelzijdige en betrouwbare auto die net zo goed werkt als een starter auto als het doet als een lange termijn dagelijkse bestuurder. Er is ook een legioen aan aftermarket-bedrijven die de compacte auto ondersteunen, wat betekent dat je elk type Civic kunt bouwen die je maar wilt, of het nu een dragracer, een autocrosser of een pronkstuk is.

Tip: frontspoiler

Maar niet alle Civics zijn gelijk. De modellen van vóór 2000 genieten de voorkeur omdat ze beter sturen en omdat hun motoren gemakkelijker te tunen zijn, maar het huidige model van de tiende generatie is het eerste dat rechtstreeks af fabriek over een turbomotor beschikt. Dus hoewel de Civic al een tijdje meegaat, is het tuningpotentieel nog maar net begonnen.

Lees tip:  Welke motorolie is geschikt voor jouw voertuig? Een gids voor het kiezen van de juiste olie

Mazda MX-5 Miata

Hij ziet er misschien uit als speelgoed, maar de Mazda MX-5 Miata is zo perfect als een kleine sportwagen maar kan zijn. Hij is licht, stuurt goed, heeft achterwielaandrijving en is relatief betaalbaar. Hij kan ook worden aangepast voor allerlei doeleinden, maar bijna allemaal vereisen ze rolkooien, valhelmen en heel veel duct tape.

De Miata voelt zich helemaal thuis, of het nu op een racecircuit is, bij een driftwedstrijd of bij het ontwijken van de kegels bij een autocross. Het is relatief eenvoudig om meer vermogen uit de standaard viercilinder te persen, maar het is ook niet ongewoon om een V8 in een van deze schatjes te stoppen. Aangezien de laatste versie een van de beste Miata’s ooit is, lijkt de toekomst van de MX-5 in de tunerwereld bijzonder rooskleurig.

Toyota Supra

Toyota wordt meestal niet geassocieerd met opwindende auto’s, maar de prestatieauto’s die het de afgelopen decennia heeft gemaakt, hebben een geweldig resultaat opgeleverd. Een goed voorbeeld: De Supra.

In de loop van zijn eerste vier generaties werd de Supra een van de meest iconische auto’s die ooit een Toyota-logo droegen. Dat is de reden waarom er zo werd uitgekeken naar het model van de vijfde generatie dat werd geïntroduceerd op de 2019 Detroit Auto Show. We hebben het volledige tuningpotentieel van de nieuwe auto nog niet ontdekt, maar de oudere varianten van de auto zijn zeer begeerd om hun sensuele styling en wilde motoren, die kunnen worden opgewaardeerd om verbijsterende hoeveelheden vermogen te produceren.

Hoewel het niet de enige Japanse sportwagen is die door tuners wordt gewaardeerd, is de Supra iets minder exotisch dan zijn rivalen, waardoor hij betrouwbaar is en relatief gemakkelijk kan worden aangepast. Handel snel als je er een wilt, want de prijzen van de Supra rijzen de pan uit.

Uitgelicht: spatborden

Lees tip:  VinFast VF 6: Betaalbare Elektrische SUV voor Europese Consumenten

Volkswagen Golf

De combinatie van prestaties en praktisch nut van de originele Volkswagen GTI blijft in 2021 net zo aantrekkelijk als in 1975.

De GTI hielp een subcultuur van tuning met Euro-thema te lanceren die even levendig is als alle andere in de autowereld, en zowel de R32 als de Golf R verstevigden de plaats van het model in de geschiedenis. Het resultaat is een model dat – net als de meeste andere hier opgesomde modellen – wordt geleverd met een lawine aan beschikbare aftermarket-onderdelen en een gigantisch nationaal netwerk van liefhebbers.

Je kunt elke generatie van de Golf tunen, van het originele model uit de jaren zeventig tot de uitgaande auto van de zevende generatie. Sommigen beginnen met een GTI, terwijl anderen de voorkeur geven aan de eenvoud, beschikbaarheid en betaalbaarheid van een basis, instapmodel.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners. View more
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Who we are

Our website address is: https://auto-winkels.nl.

What personal data we collect and why we collect it

Comments

When visitors leave comments on the site we collect the data shown in the comments form, and also the visitor’s IP address and browser user agent string to help spam detection.

An anonymized string created from your email address (also called a hash) may be provided to the Gravatar service to see if you are using it. The Gravatar service privacy policy is available here: https://automattic.com/privacy/. After approval of your comment, your profile picture is visible to the public in the context of your comment.

Media

If you upload images to the website, you should avoid uploading images with embedded location data (EXIF GPS) included. Visitors to the website can download and extract any location data from images on the website.

Contact forms

Cookies

If you leave a comment on our site you may opt-in to saving your name, email address and website in cookies. These are for your convenience so that you do not have to fill in your details again when you leave another comment. These cookies will last for one year.

If you visit our login page, we will set a temporary cookie to determine if your browser accepts cookies. This cookie contains no personal data and is discarded when you close your browser.

When you log in, we will also set up several cookies to save your login information and your screen display choices. Login cookies last for two days, and screen options cookies last for a year. If you select "Remember Me", your login will persist for two weeks. If you log out of your account, the login cookies will be removed.

If you edit or publish an article, an additional cookie will be saved in your browser. This cookie includes no personal data and simply indicates the post ID of the article you just edited. It expires after 1 day.

Embedded content from other websites

Articles on this site may include embedded content (e.g. videos, images, articles, etc.). Embedded content from other websites behaves in the exact same way as if the visitor has visited the other website.

These websites may collect data about you, use cookies, embed additional third-party tracking, and monitor your interaction with that embedded content, including tracking your interaction with the embedded content if you have an account and are logged in to that website.

Analytics

Who we share your data with

How long we retain your data

If you leave a comment, the comment and its metadata are retained indefinitely. This is so we can recognize and approve any follow-up comments automatically instead of holding them in a moderation queue.

For users that register on our website (if any), we also store the personal information they provide in their user profile. All users can see, edit, or delete their personal information at any time (except they cannot change their username). Website administrators can also see and edit that information.

What rights you have over your data

If you have an account on this site, or have left comments, you can request to receive an exported file of the personal data we hold about you, including any data you have provided to us. You can also request that we erase any personal data we hold about you. This does not include any data we are obliged to keep for administrative, legal, or security purposes.

Where we send your data

Visitor comments may be checked through an automated spam detection service.

Your contact information

Additional information

How we protect your data

What data breach procedures we have in place

What third parties we receive data from

What automated decision making and/or profiling we do with user data

Industry regulatory disclosure requirements

Save settings
Cookies settings