Motorlaarzen – goed gegrondvest de weg op

Nee, gewone laarzen voldoen niet als je gaat motorrijden. Hoe duur ze ook waren. Motorlaarzen daarentegen zijn juist gemaakt voor bike-riders. Ze houden je voeten droog en warm. Goede laarzen beschermen tegen letsel en zitten gerieflijk. Je voeten zitten stevig ingepakt. En toch kun je, eenmaal de motor geparkeerd, er ook nog goed in lopen. Er is geen bepaalde standaard waar het laarzen voor op de motor aangaat. Voor races koop je andere laarzen dan voor het betere toerwerk, bijvoorbeeld. Wel valt op dat laarzen er vroeger ronduit degelijk uitzagen en dat er nu een trend gaande is om ze modieus te maken. Zonder aan kwaliteit te verliezen, overigens. Vooral de dames onder de motorrijders verheugen zich over deze ontwikkelingen.

Afvlaggen en gassen maar

Hierbij dan de racelaarzen voor het snellere werk. Waarom dit type motorlaarzen? Omdat je met enorme snelheden wel het risico van een crash op het asfalt vergroot. Racelaarzen hebben dan ook extra bescherming. Vaak hebben ze een toe slider en een brace aan de binnen- of buitenkant. Alles om een enkelbreuk maar te verminderen. Ook je tenen, je hak, het scheenbeen en zelfs de enkels komen achter veilige bescherming te zitten.

Modder op de motorlaarzen

Crossmotor of enduro motor in de garage? En is zand of bosgebied helemaal jouw ding als je er op twee wielen doorheen mag? Crossen vergt veel inspanning en een deel van die druk gaat ook naar je laarzen toe. Daarom zijn motorcrosslaarzen behoorlijk verstevigd en van sterk materiaal. Vooral een verstevigde zool is kenmerkend voor de crosslaars. Daardoor buigt je voet niet te ver door. Omdat het scheenbeen het tijdens het crossen sterk te verduren krijgt, heeft een crosslaars op het scheenbeen impact absorberende plekken. Er zijn ook offroad laarzen met een scharniersysteem zodat je voet niet pijnlijk kan draaien en je alsnog wel de nodige beweging met de voet kunt maken. Als je een crosslaars past en hij drukt een beetje, kun je het best doorgaan met passen.

Lees tip:  Dag van de Duurzaamheid: 6 feitjes over duurzaam autodelen

Het gemak van de lange afstand

Het toverwoord bij toerrijders is comfort. Dat moet absoluut terugkeren in de motorlaarzen voor avontuurlijke en toerrijders want er worden nogal wat kilometers gemaakt. Gerieflijk zittende laarzen zorgen ervoor dat je aandacht op de weg blijft, in plaats van naar je voeten trekt. Er zijn veel soorten toerlaarzen, dus de keuze is ruim. Worden het hoge of lage laarzen? De pré van een hoog model is dat de bescherming van zo’n laars helemaal tot aan je scheenbeen reikt. Een hoog model is ook handig als je gewend bent je motorbroek in je laars te proppen. Bij het aan- en uittrekken wint echter het lagere model het van het hogere. Ook ziet een laag model er iets sportiever uit.

Tijden van weleer bij motorlaarzen

Pothelm op, de Harley op ronkstand en go with the flow. Ook cruisers en retro rijders kunnen kiezen wat ze aan hun voeten willen. Vintage motorrijden wordt helemaal af met motorlaarzen in retrolook. Met cognac bruine of zwarte accenten. Veel van deze klassiek ogende laarzen van RAD zijn natuurlijk nieuw en voorzien van teen-, hiel- en enkelbescherming.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *